Ik zou willen dat ik hier niet over hoefde te schrijven. Ik zou willen dat iedereen begrijpt wat seksuele intimidatie is en hoe makkelijk je zo’n grens overschrijdt. Door de cultuur waarin we leven, lijken er bijna geen grenzen meer te bestaan. We zijn vaak op feestjes, waar sowieso al een vrije sfeer hangt. Mensen zijn onder invloed en doen dingen die ze normaal niet zouden doen. Daarbij is seks naast het feit dat het nog steeds een taboe is, ook een onderwerp waar mensen open over zijn. Het is dus begrijpelijk dat het voor sommige mensen onduidelijk is waar de grenzen liggen. Laten we het heel makkelijk maken, de grens ligt gewoon waar het meisje het aangeeft.

 

Het is me vaak genoeg overkomen dat ik in de club sta te praten met een jongen en dat hij me op de een of andere manier aanraakt. Hij legt bijvoorbeeld zijn hand op mijn heup. Het gebeurt ook weleens dat je aan het dansen bent en dat iemand die met je wil dansen, veel te dichtbij komt. Zodra ik aangegeven heb dat ik dat niet wil, houden de meesten er dan mee op. Ik neem het ze dan ook niet kwalijk. Sommige jongens kunnen niet zo goed inschatten of een meisje praat uit beleefdheid of omdat ze interesse in hem heeft. Anderen begrijpen weer niet dat een meisje interesse kan hebben, maar nog steeds niet wil dat je haar aanraakt. En dan heb je de ergste van allen, de jongens die denken dat zij het recht hebben om je aan te raken.

Mijn beste vriendin was een tijdje geleden in The Box. Weer zo’n verschrikkelijke club. Ze liep langs een groepje jongens, waarna een van de jongens haar op haar bil sloeg. Uit een reflex gaf ze hem een klap in zijn gezicht, waarna een vriend van de jongen haar terugsloeg. De meeste mensen aan wie ze dit verhaal heeft verteld, reageerden met: ‘’Waarom sloeg je hem? Dat is toch niet slim?’’

 

Nu ben ik geen voorstander van geweld. Ik ben het er ook mee eens dat het niet slim is om als meisje een jongen te slaan die met een hele groep is. Al deze argumenten vervallen echter op het moment dat hij jou aanraakt. Als iemand aan jouw bil zit, dan is dat seksuele intimidatie. Je kunt hem daarvoor aanklagen. Ik begrijp volkomen dat ze hem een klap in zijn gezicht heeft gegeven. Dat zou ik ook doen. Dames, zouden jullie dat niet doen? Het is zwak om vanuit angst niet voor jezelf op te komen. Mijn zus zei vroeger altijd tegen me: ‘’Je raakt nooit iemand aan. Tot het moment dat iemand jou aanraakt.’’

Alsof het al niet te gek voor woorden is dat je niet uit kunt gaan zonder dat iemand je betast, zou je je ook nog eens druk moeten maken over het feit dat een man je kan slaan. Ja, want dat is de realiteit. Dat is de wereld waar we in leven. We kunnen er niet van uitgaan dat mensen zich weten te gedragen. Je kan er daarnaast ook niet van uitgaan dat mensen je zullen helpen. Het enige dat mensen tegenwoordig doen, is kijken en filmen. Natuurlijk moet je op je veiligheid letten, maar als iemand jou aanraakt zonder dat jij daar toestemming voor hebt gegeven, dan heb je wat mij betreft toestemming om diegene een klap in zijn gezicht te geven.

Voor de heren die weten dat zij zich zo gedragen, doe dat gewoon niet. Let op hoe dronken je wordt. Coach je vrienden die zich misdragen in plaats van dat je als een kleine jongen erom staat te lachen. Stel je voor dat iemand op de bil van je zus of je moeder slaat. Is het dan nog steeds zo grappig?

 

S.S.H

Leave a Reply

