9ac615cfcae4279a4936a3f3c313c86b.640x640x1Je weet dat iets indruk op je heeft gemaakt, als je je de eerste keer dat je erover hoorde nog goed kan heugen. Het was het weekend van Woo Hah festival. Het weekend waar ik al maanden naar uitkeek. Bryson Tiller, Gucci Mane, Rae Sremmurd en mijn favoriete artiest Travis Scott kwamen optreden. Gekkenhuis. Toch was er dat weekend nog iets dat mij ongelofelijk opgewonden maakte. Iets uit eigen land nog wel. Ronnie Flex had namelijk zijn nieuwe album gedropt.

 

Als je twee jaar geleden tegen mij had gezegd dat ik op een festival vol Amerikaanse artiesten zou staan te popelen om een Nederlands album te luisteren, had ik je voor gek verklaard. Twee jaar geleden begon ik door de mensen om me heen een beetje in de Broederliefde hype te gaan. Hard Work Pays Off II is het eerste Nederlandstalige album dat ik ooit geluisterd heb. Dat is ook wanneer het me op begon te vallen that the game has changed.

Vorig jaar hebben we met z’n allen massaal datzelfde album gestreamd, zodat Broederliefde het record van Frans Bauer kon verbreken. Omdat het voelde alsof wij ook wonnen, als Broederliefde won. Vroeger hoorde je nooit een Nederlandstalig liedje in de club. Tegenwoordig hoor je bijna niets anders. Op elk feestje horen we 4x Duurder, Energie en natuurlijk de lieveling van elke dj, Mi No Lob. Nederlandse rappers verdienen tegenwoordig ook veel meer geld. Heb je de Snapchat van Lil’ Kleine wel eens bekeken? Het had net zo goed de Snapchat van een rapper uit Amerika kunnen zijn. De kloof wordt steeds kleiner. Vroeger keek niemand op naar mensen uit eigen land. Al mijn idolen kwamen uit het buitenland. Het zusje van mijn beste vriend is dertien en haar idool is Ronnie Flex. Ik kan het haar niet kwalijk nemen.

Een belangrijke reden van al deze veranderingen is natuurlijk dat nederhop gewoon veel beter is geworden. De Nederlandse muzikanten hebben een gezamenlijke sound gevonden die bij iedereen aanslaat. De muzikanten geven echter wel allemaal hun eigen draai aan deze sound. Zo weten we allemaal wat voor flow we kunnen verwachten als we ”Alias” horen. Als je ziet dat Broederliefde op een nummer staat, weet je sowieso dat het een feestje gaat worden. We kennen ook allemaal de ”jajajaja” van Frenna. Na jaren stilte is de Nederlands scene beter dan ooit teruggekomen.

Het album van Ronnie Flex vind ik pure kunst. Het is beter dan veel buitenlandse projecten die de afgelopen tijd zijn uitgekomen. Het heeft diepgang, materiaal voor een goeie turn-up en goeie beats. Het belangrijkste is echter dat het album mij inspireerde om zelf te schrijven. Om net zo hard te gaan als Ronnie. Ik ben pas fan sinds Plek Als Dit, maar ik kan niet wachten op wat de toekomst te brengen heeft.

Niet alleen van Ronnie Flex. Ook van SFB. En Broederliefde. Sevn Alias. Jonna Fraser. SBMG. Ik ben benieuwd wat al deze jongemannen ons te brengen hebben. We weten allemaal dat we op elk festival onze billen staan te schudden als we hun nummers horen. We weten allemaal dat ik niet de enige ben die zo enthousiast is over ‘Remi’. We weten allemaal dat iedereen in rep en roer was toen SFB ineens vast zat. Net zoals toen ze vrij kwamen.

De Nederlandse rapscene creëert saamhorigheid bij ons. En dat is iets waar we in deze tijd van verdeeldheid alleen maar voor kunnen applaudisseren.

 

S.S.H.

One thought on “NEDERHOP

Leave a Reply

