Alles is veranderd sinds de komst van social media. Ik kan me nog goed herinneren dat ik op de basisschool niet kon wachten om thuis te zijn, zodat ik op msn kon. Daar begon het al. Als je erover nadenkt, is het raar. Al mijn vrienden zaten bij me op school. Ik kon ze op school zoveel spreken als ik wilde. Toch had het iets bijzonders om ze op msn te spreken. Kan je het leven voor internet nog herinneren? Het bestond alleen uit patience en mijnenveger, maar toch had het toen al iets bijzonders om op de computer te mogen. Ik denk dat toen onze voorbereiding op het social media tijdperk begon.

 

Social media is niet meer weg te denken uit deze tijd. Ik betrap mezelf er vaak op te fantaseren over een tijd zonder social media. Het lijkt me dat er minder zorgen waren zonder social media. Je wist echter minder en je had dus ook minder om je druk over te maken. Begrijp me niet verkeerd, ik houd van social media. Het zou belachelijk zijn om dat te ontkennen.

Social media brengt echter ook veel narigheid met zich mee. Vandaag sprak ik een vriendin die er moeite mee heeft haar ex los te laten. Al volgt ze hem zelf niet meer, ze kan het toch niet laten om soms via het account van een vriendin zijn social te bekijken. Dit is iets waarover veel mensen kunnen meepraten. Het is allemaal zo toegankelijk voor ons. Je bent letterlijk één klik verwijderd van een blik in iemands leven. Je kan bijna alles vinden. Waar diegene is geweest en met wie. Wat diegene leuk vindt of waar diegene op reageert. Het is natuurlijk je eigen zaak. Als je een situatie achter je wilt laten, moet je het ook echt achter je laten. Dat is echter wel moeilijk als het allemaal zo bereikbaar is.

Social media is een warzone. Mensen voelen zich vrij genoeg om overal hun mening over te delen. Zelfs racisten delen vrij hun mening op social media. Mannen denken dat ze kunnen bepalen wat vrouwen wel en niet op social media mogen zetten. Als je maar mooi genoeg bent, dan mag alles. Maar als er iets afwijkends te zien is op de foto, zoals haar of een loshangende huid, dan voelen mensen zich geroepen om er iets van te zeggen. Mensen zijn zo gewend geraakt aan perfecte beelden, dat ze échte beelden niet meer willen zien. Waardoor de druk om er goed uit te zien in deze tijd, ongekend hoog is. De tijd van dunne wenkbrauwen is voorbij. Je moet dikke wenkbrauwen hebben, maar niet te dik. Je moet een platte buik hebben, maar wel dikke tieten en dikke billen. Je moet lange benen hebben, maar je moet niet zo lang zijn dat mannen er geïntimideerd van raken. Als je selfies maakt, moet je de juiste hoeken en belichting hebben zodat je de oneffenheden in je gezicht niet kan zien. Zoals er bij een koe wordt gecheckt of zij aan de eisen voldoet om goed voedsel te zijn, zo worden mensen op social media ook gecheckt.

Wat kan ik zeggen? Er is veel veranderd. De gehele manier van met elkaar in contact komen is veranderd. Ik sprak vandaag een vriend over communicatie en de manier waarop mensen tegenwoordig bevriend raken. Via internet. Ik heb vriendinnen die op Tinder zitten. Belachelijk. Ik vind Tinder echt belachelijk. Het is als lexa.nl voor jongeren. Ze zijn er zo goed in geslaagd Tinder een hip imago te geven dat niemand door lijkt te hebben dat het een banale datingsite is. Een datingsite, wat in mijn ogen voor wanhopige ouderen is, is nu normaal voor jongeren. Toen ik haar erop aansprak, zei een andere vriendin:

‘’Niet iedereen zoekt een relatie op Tinder. Sommige mensen worden ook vrienden.’’

Dit ging al helemaal mijn pet te boven. Vriendschap is heel mooi. Als je echte vriendschap kan vinden door een app, is dat echt heel goed voor je leven. Het proces is echter wat er met m’n mind fuckt. Je raakt bevriend via een app die gemaakt is om te daten. Ik ben van mening dat een vriend niet iets is waar je naar op zoek gaat. Zoals een geliefde. Vrienden en geliefden zijn mensen die jij tegen moet komen in je leven. Mensen die voorbestemd zijn om in jouw leven te zijn. Ik geloof niet dat je daar controle over hebt. Dat betekent natuurlijk niet dat je ze niet kan vinden via een app. Ik heb zelf waardevolle relaties opgebouwd met mensen die ik via social media ken. Ik was daar toen echter niet naar op zoek. Zulke dingen gebeuren gewoon.

Ik denk dat er (te) veel mensen in deze generatie zijn, die denken dat ze mensen kennen, omdat ze elkaar volgen op social media. Social media geeft een heel beperkt beeld weer van iemands leven. Je kent iemand nooit omdat je diegene volgt op social media. Jullie zijn ook geen vrienden of kennissen. Jullie zijn vreemden van elkaar. Je weet zelf ook dat social media geen reëel beeld van jouw leven geeft.

Mensen die mij volgen op social media denken dat ik een partygirl ben die de hele dag jointjes rookt en af en toe een gedicht schrijft. Oké, dat is ook wel waar, maar ze weten bijvoorbeeld niet hoe chagrijnig ik ’s ochtends ben. Ze weten niet dat ik één keer in de twee weken een goeie huilbui heb. Ze weten niet waar ik op neerkijk of hoe ik denk over mensen. Ze weten niet hoe ik in het leven sta en wat ik belangrijk vind. Ze weten niet hoe ik handel in kritieke situaties en hoe ik met mijn problemen omga. Ze kennen me niet.

Dit moet veranderen, mensen. Mensen moeten zich goed realiseren wie hun echte vrienden zijn. Daarbij moeten mensen zich realiseren dat ze op niemand anders indruk hoeven te maken. Mensen spenderen honderden euro’s aan kleding om het te laten zien op feestjes. Ze spenderen honderden euro’s zodat ze veel likes krijgen op Instagram. Belachelijk. Je geeft geld waar jij voor werkt uit aan de mening van iemand die je niet kent. Je koopt een tafel in de club zodat je je beter dan iedereen daar kan voelen. Een tafel, waar je één fles krijgt om te delen met je vijf vrienden. Een tafel, waar niemand anders dan jij en je vijf vrienden staan te dansen. Een tafel, waar ze bankjes hebben. Want bankjes heb je echt nodig in de club. Het gaat te ver. Mensen voelen zich beter dan anderen omdat ze veel volgers hebben. Doe normaal. Social media is niet het echte leven.

We moeten scherp zijn op hoe zulke dingen er in onze maatschappij zijn om ons uit elkaar te drijven. Laten we social media gebruiken om onze talenten te delen en om geld te verdienen. Laten we het vooral niet als meer zien dan gereedschap. En laten we al die negativiteit nu eens een keer achter ons.

 

S.S.H.

Leave a Reply

